Tudj meg mindent a Forgalmi Szolgálattevőről

Forgalmi Szolgálattevő

Forgalmi Szolgálattevő

VPE

2019. szeptember 08. - Forgalmi Szolgálattevő

Mit jelent ez a három betű? Vasúti Pályakapacitás-Elosztó Kft. Ez az állami Kft. adja el a magyarországi közforgalmú vasúti pályák használati jogát. 

Vasúti vállalkozást indítani nagyon bonyolult dolog. Mivel veszélyes üzemről van szó nagyon sok feltételnek kell megfelelni. Mire egy bejegyzett cég mindent megold, addigra bizony sok víz lefolyik a Dunán. Mivel szerintem egyszerű halandó nem fog vasúti vállalkozást indítani, ennek a feltételeit átugrom. Mikor készen áll a cég, ahhoz, hogy vonatot indíthat akkor menetvonalat kell igényelnie. A menetvonal egy menetrend, ami a megadott jármű, járművek paraméterei alapján készül el. Több fajta menetvonal létezik. A személyszállító cégek pl. Máv-Start vagy Gysev a naponta közlekedő vonatok részére állandó menetvonalat kér. Ennek az ellenkezője az operatív menetvonal, ami ad-hoc jellegű. 

A menetvonal 24 óráig érvényes. Az adott időpont előtt és után (plusz, mínusz) 24 órát. Vagyis a Kedd reggel 8 órás menetvonal már Hétfőn reggel 8 órától érvényes szerda 8 óráig. A menetvonalakat a kapacitás elosztó már 3/4 évvel korábban elkezdi árulni. Igen fizetni kell érte, de erről majd később.

Elsőként a napi rendszerességű menetvonalakat lehet megvenni. pl. RJX162-es vonat, reggel 6:40 kor indul Bp. Keletiből és 8:29 kor érkezik Hegyeshalomba. A paraméterek alapján ez a vonat Kelenföld - Tata között 140 km/h, Tata - Hegyeshalom között 160 km/h menetrenddel készül. Ami azt jelenti, hogy a vonat menetrendje szerint az adott helyen és időben a pályát elfoglalja. pl. Győrbe 8:00 kor érkezik és 8:02 kor indul tovább. Azaz a többi vonat menetrendjét úgy kell megszerkeszteni, hogy a vonatunk előtt a pálya szabad legyen. Ha van egy lassabb teher vagy személy vonat, akkor azt félre kell állítani, ez a forgalmi célú várakozás. Ilyenkor a forgalmi szolgálattevők forgalomszabályozást végeznek és az adott vonatot kiveszik az átmenő vágányról / nyílt vonalról. 

A VPE Kft. csak a menetvonalat adja el. A Pályavasút az, amely a szolgáltatást adja azaz működteti az infrastruktúrát. Minden vasút vállalat annyit vesz igénybe ami neki kell. pl. Ha dízel vontatást használ, akkor nem fizet az áramért és a felső vezetékért. 

A teher vonat után nem fizetnek a peronok takarításáért, az állomásépület fűtéséért. Míg a személyszállító vonatok mivel ezt a szolgáltatást igénybe veszik, természetesen fizetnek. Egy Hegyeshalom - Bp. Keleti közötti pályahasználat 2019-ben kb. 1000 Ft/km re jön ki. 

A részletes feltételeket a Hálózati Üzlet Szabályzat tartalmazza.

A pályakapacitása véges, hiszen a vonatok között távolságot kell tartani, illetve vannak elsőbbséget élvező szolgáltatások ezért a menetvonalak bizonyos szakaszokon és időben komoly értéket képviselnek. A teljes vasúti liberalizáció után hasonlóan a repülőterekhez ahol a résidők képviselnek értéket, itt is komoly licit várható. 

A napi rendszerességű menetvonalak ellentéte az operatív menetvonal. Ez lehet a pályahálózat érdekében indított segély vonat, mozdony menetvonala, de lehet egy késett vonat igénye is. Míg a segély mozdony, vonat elsőbbséget élvez, addig az egyéb vonat azt kap ami marad.

Mivel egy tehervonat elkészülhet sokkal korábban is, ezért akár 1000 perccel korábban is közlekedhet, ha minden feltétel adott és késhet akár ennyit is, ha gondok vannak.

A bejegyzés trackback címe:

https://forgalmiszolgalattevo.blog.hu/api/trackback/id/tr1315051818

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása