Tudj meg mindent a Forgalmi Szolgálattevőről

Forgalmi Szolgálattevő

Forgalmi Szolgálattevő

Miért késnek a vonatok I.

2019. október 01. - Forgalmi Szolgálattevő

Az előző fejezetben azt boncolgattam, hogy mi szükséges ahhoz, hogy egy vonat el tudjon indulni, most beszéljünk a késésekről. A késésnek több típusa van, persze értem, hogy a kedves utast nem érdekli, de ha meg akarjuk érteni a dolgokat, akkor a kulisszák mögé kell nézni.

Első csoportja a késéseknek a távolság alapú késés, minél hosszabb egy vonat útja, annál érzékenyebb és jobban összeszedi az út során a zavarokat, amik aztán percekké állnak össze.

pl. Egy nemzetközi gyors, mely elindul Prágából Budapestre a közel 500 km alatt bárhol ütközhet olyan akadályba, mely késetté teszi a vonatot. Egy be nem álló váltó, egy rossz forgalomszabályozás, apró áram kimaradás, ideiglenes lassú jel mind mind lassítja a vonatot. Inkább azt mondom, hogy kész csoda, ha 500-800 km megtétele után nincs késés!

Járműveket érintő hiba: Két karbantartás között is ellenőrzik a járműveket pl. indulás előtt, illetve érkezés közben pl. Hegyeshalom. Ha bármi rendellenesség van, akkor kisorolják az adott kocsit. Ha ez az utolsó vagon, akkor gyorsan megy, de ha köztes kocsi, akkor bizony 1 óra is lehet a késés. 
Itt kell megemlíteni az olyan hibákat, amelyekkel a vonat nem indítható el pl. kürt, lámpa meghibásodása stb. Ilyenkor ha van tartalék akkor szerencsés az utas, de itt is keletkezik késés.
Lehet olyan hibája is a vonatnak, hogy csökkenteni kell a sebességét, pl. vonatbefolyásoló zavarai, ekkor nem megy a Railjet 160 km/h val, hanem csak 100-al.

Infrastruktúrát is okozhat kését, azt is karban kell tartatni, a vágányzár, a híd felújítás, vonat forgalom alatt vagy azon kívül, felső vezeték javítása, peronok, épületek stb. Ezek a munkák is növelik a menetidőt, mivel csökken az átbocsájtó képesség.
Persze lehet a már említett, váltó, felső vezeték, biztosító berendezési hiba, mely szintén növeli a menetidőt.

Hatósági intézkedés. Ez lehet rendőri katasztrófavédelem, esetleg mentők. Attól függően, hogy mekkora a probléma egy vonatot érint vagy többet.

Végül meg kell említeni az időjárást. A magyar vasútnak öt nagy ellenfele van, négy évszak és az utasok. :) A nagy meleg, a hideg, a sok csapadék sajnos mind okozhat problémát, ami késéshez vezet.

A következő részben arról írok, hogy miért áll le a vasút akár órákra is.

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://forgalmiszolgalattevo.blog.hu/api/trackback/id/tr3015161656

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása